5 záležitostí, které soukromý lektor musí zvládat

Datum: 27. 4. 2016 ~ Autor: Vlaďka ~ Kategorie: Výuka

Poskytovat soukromou výuku… To není jen tak. Z „obyčejného“ učitele se totiž stává de facto podnikatel. Máš na to i Ty?

1) Legálně? Samozřejmě!

Ať už jsi nezaměstnaný, student nebo zaměstnanec, k provozování soukromé výuky prostě potřebuješ „papír“. A sice živnostenský list (ŽL). Pravdou je, že i bez ŽL můžeš učit (a jakože to tak dost lektorů dělá), ale jednoho krásného dne bys mohl také narazit. Ano, i rodiče – případně dospělí žáci – se Tě na ŽL mohou zeptat. Pokud v tomto případě sdělíš, že ŽL máš, nejenže to zvýší důvěryhodnost, ale především budeš působit profesionálněji. A o to jde. S profesionalitou jde ruku v ruce také cena za výuku. Na soukromou výuku se vztahuje tzv. živnost volná, konkrétně bod 72. Mimoškolní výchova a vzdělávání, pořádání kurzů, školení, včetně lektorské činnosti. Pokud nevíš, jak na to, pomůže ti portál jakpodnikat.cz.

2) Umění se ohodnotit

Otázka ceny není jednoduchá. V prvé řadě musíš brát v potaz své zkušenosti. Dalším faktorem je pochopitelně to, KDE budeš vyučovat. Doporučujeme udělat si průzkum konkurence. Víš, za kolik učí lektoři stejných nebo oborů ve Vašem kraji/městě? Z tohoto průzkumu by Ti měl vzejít jakýsi cenový základ. Poté je vhodné cenu navýšit s ohledem na to, zda můžeš svým žákům nabídnout něco víc než Tví konkurenti. Např.: výuka v jiném jazyce, zaměření na specifický žánr, vyučování neobvyklé techniky, apod. Buď kreativní.

3) Jak být vidět?

Je fajn mít skvělou myšlenku, že budeš soukromě učit. Ale funguje to stejně jako s obchodem. Musíš najít své zákazníky, svou klientelu. Jak na to? Jak dát světu o sobě vědět? A nejlépe zdarma? Samozřejmě Ti nejprve doporučíme zaregistrovat se k nám na ChciLekci.cz :-) Další možností bezplatné propagace jsou různé inzertní servery, nicméně jejich kvalita je mnohdy diskutabilní. Ale kdo hledá, najde. Nejlepší ovšem je vytvoření vlastních webových stránek. Zájemci si o Tobě přečtou vše na jednom místě, ale hlavně (!!!) je to skvělé místo pro zveřejňování referencí. Kladné reference jsou opět známkou Tvé profesionality a mohou k Tobě přivést více žáků, než budeš čekat. No a pochopitelně je tady Facebook – ideální místo pro propagaci.

4) Komunikační dovednosti a etiketa

Pokud ses výše zmíněným bodům věnoval, je pravděpodobné, že první žák na sebe nenechá dlouho čekat. Ale pozor – první dojem při osobním setkání můžeš udělat jen jednou. Je dost možné, že budeš vyučovat děti nebo dospělé přímo v jejich prostorách – doma. V tom případě buď obzvlášť opatrný na své chování. Doporučuji knihu Business etiketa a komunikace od Ladislava Špačka. Kniha pro Tebe může mít zavádějící název, ale zaměřuje se tam mimo jiné také na realitní makléře, kteří – stejně jako Ty – často navštěvují klienty v jejich domácím prostředí. Ukažte rodičům a žákům, že jste víc než učitel. Budou Vás pak vnímat úplně jinak.

5) Individuální přístup

Ruku v ruce s chováním jde také to, že žáci od Tebe čekají individuální přístup. Měl bys jim to, v rámci mezí, splnit. Nesvazují Tě školní předpisy a plány, tak se neboj trochu odvázat. Třeba pak najdeš i lepší cestu a lepší způsob výuky, který Ti (a potažmo i Tvým žákům) bude vyhovovat. Buď svým žákům kamarádem, to je velká přidaná hodnota, kterou umí ocenit. Takže – Uč a bav se. :-) A hlavně: nezapomeň spokojeného žáka poprosit o referenci, kterou se můžeš pochlubit na svém webu a FB stránce.

* Zajímají Tě bližší informace k určité problematice? Napiš nám do komentářů ↓↓↓↓↓